YARGILAMA SONUNDA PERSONELİN, EMSALİ RÜTBEYE TERFİ ETTİRİLMEME İDARİ İŞLEMİ İPTAL EDİLDİ'
‘’Kişiler, en başta kendi çabalarıyla meşru yoldan ürettiklerini veya kazandıklarını hak ederler, yani onlar üzerinde hak sahibi olurlar. Başkaları veya toplum bu hak edişlerin karşılığını ilgili kişiye vermekle yükümlüdür.’’
TSK, JGK.LIĞI, SAHİL GÜVENLİK KOMUTANLIĞI KADROLARINDA, SUBAY, ASTSUBAY, UZMAN ÇVŞ. STATÜLERİNDE GÖREV YAPAN PERSONEL HAKKINDA YAPILAN YARGILAMA NETİCESİNDE VERİLEN BERAAT KARARI KESİNLESTİGİ HALDE EMSALLERİNİN BULUNDUGU RÜTBEYE TERFİ EDEMEDİGİNİ BELİRTEREK RÜTBE, DERECE VE KADEMESİNİN EMSALLERİNE GÖRE BELİRLENMESİNİ İSTEMESİ DURUMUNDA İDARE RED KARARI VERSE DE, YÜKSEK YARGI DA, İDARİ İŞLEMİN İPTALİ İLE EMSALİ RÜTBEYE TERFİ ETMENİN HUKUKİ YOLUNUN AÇILMASI,
YILLARDIR, GEREK ASKERİ YARGITAY VE GEREKSE SONRASINDA İDARİ MAHKEMELERDE AKSİNE VERİLEN VE ADALET VE NEFASET İLKELERİ İLE BAĞDAŞMAYAN KARARLAR VE MEVZUAT BAKIMINDAN ADETA DÖNÜM NOKTASI NİTELİĞİNDEDİR.
Bu yönde, Danıştay ikinci Dairesi’nin emsal kararlarına ulaşmak mümkün olduğu gibi, Subay -Astsb Sicil Yönetmeliği’nin, yargılananların, açığa alınanların, tutuklananların, yargılama sonunda Beraat/Düşme/KYOK kararlarını alması ve kesinleşmesine rağmen emsallerinin emsallerinin bulunduğu rütbeye Terfilerini engelleyen ilgili düzenlemesi de, aynı DANIŞTAY DAİRESİ TARAFINDAN İPTAL KARARI VERİLMİŞTİR. YÖNETMELİĞİN İLGİLİ MADDELERİNİN İPTALİ YÖNÜNDEKİ DANIŞTAY 2. DAİRE KARARININ KESİNLEŞMESİ İLE PERSONELİN HAKSIZLIĞA VE ADALETSİZLİĞE UĞRAMALARININ ÖNÜNE GEÇİLMİŞ OLACAKTIR. HAKSIZLIĞIN VE ADALETSİZLİĞİN ÖNLENMESİ BAKIMINDAN BU GELİŞME BİR MİLADDIR.
AÇIKLANAN HUSUSLARDA UZUN YILLARA DAYANAN HUKUKİ MÜCADELEMİZ SÜRMEKLE, EN NİHAYETİNDE HAK VE ADALETİN TECELLİ ETTİĞİ ANI YAŞAMANIN HAKLI BİR HUZUR VE GURURUNU YAŞADIĞIMI SİZLERLE PAYLAŞMAK İSTERİM.
Manisa İdare Hukuku Avukatı olarak; idare hukuku alanında, özlük haklarının alınması, haksız ve hukuka aykırı tayin işlemlerinin iptali, disiplin cezasının iptali, sicil notunun iptali, mobbing, kötü muamele, tazminat vd. tüm idari uyuşmazlıklarda sizlere destek olmak, mağduriyetin giderilmesi yönleriyle yanınızda olduğumuzu ifade etmek isteriz.
Meslek hayatım boyunca edindiğim tecrübe ile özellikle polis disiplin avukatı Manisa ve Jandarma idari dava avukatı olarak kolluk personelinin haklarını korumaktayım. Memuriyetten çıkarma davası ve yürütmenin durdurulması gibi kritik konularda etkili ve sonuç odaklı çözümler için Manisa'daki ofisimizle iletişime geçebilirsiniz. Hukuki sürecinizde güçlü temsil için yanınızdayız.
Adalet neye hakkımız olduğuyla veya neyi hak ettiğimizle ilgili bir kavramdır. Bunu başkalarına neyi borçlu olduğumuz şeklinde de ifade edebiliriz. Bu anlayışın kökleri eski Roma hukukuna kadar geri gitmektedir. Nitekim altıncı yüzyılda İmparator Justinianus’un Romalı hukukçulara hazırlattığı ünlü Corpus Iuris Civilis adlı derlemenin bir parçasını oluşturan Digesta’nın Giriş’inde adalet hakkında şu özlü anlatım yer almaktadır:
“ADALET HERKESE HAKKI OLANI VEYA HAK ETTİĞİNİ VERMEK KONUSUNDAKİ DAİMÎ VE SARSILMAZ İRADEDİR.”
Av.Arb.Musa SARIKAYA
SARIKAYA Hukuk Bürosu, Manisa, musasarikaya. av.tr
İdare Hukuku Davaları, gsm: 0 505 502 43 44
DANIŞTAY İKİNCİ DAİRESİ'NİN EMSAL KARARI AŞAĞIDA PAYLAŞILMIŞTIR. YÖNETMELİĞİN İLGİLİ DÜZENLEMELERİNİN İPTALİ İLE İLGİ KARAR DA İLERYEN GÜNLERDE PAYLAŞILACAKTIR. LÜTFEN TAKİP EDİNİZ.
T.C.
DANISTAY
2. Daire
Esas No: 2022/1472
Karar No: 2023/2364
Karar Tarihi: 27-04-2023
DANISTAY KARARI
KARARIN DÜZELTILMESINI ISTEYEN (DAVACI): …
Il …Komutanlıgı - …
KARSI TARAF (DAVALI): …Bakanlıgı
VEKILI: Av. …
ISTEMIN KONUSU: …Yüksek Idare Mahkemesi …Dairesince verilen …günlü, GENSEK NO:…,
E:…, K:…sayılı kararın; 2577 sayılı Idari Yargılama Usulü Kanunu'nun Geçici 8. maddesi uyarınca
uygulanmasına devam edilen 3622 sayılı Kanun ile degisik 54. maddesi uyarınca düzeltilmesi
istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECI:
Dava Konusu Istem : Davanın açıldıgı tarihte Çanakkale ili, Gelibolu Ilçe Jandarma Komutanlıgında Uzm.J.II.Kad.Çvs. olarak görev yapan davacı; Çorum ili, Laçin Ilçe Jandarma Komutanlıgında uzman jandarma çavus olarak görev yapmakta iken 03/08/2001 TARİHİNDE “YASAL SINIRI ASARAK GÖREV SIRASINDA KASTEN ADAM ÖLDÜRMEK” SUÇUNDAN TUTUKLANIP 19/04/2002 TARİHİNDE TAHLİYE EDİLDİGİ, CEZA YARGILAMASI SONUCUNDA BERAAT ETTİGİ VE BERAAT KARARI KESİNLESTİGİ HALDE HAKSIZ TUTUKLAMA VE YARGILAMA NEDENİYLE EMSALLERİNİN GERİSİNDE KALDIGINDAN BAHİSLE RÜTBE, DERECE VE KADEMESİNİN EMSALLERİNE GÖRE BELİRLENMESİ TALEBİYLE YAPILAN BASVURUNUN REDDİNE İLİSKİN İSLEMİN İPTALİ İSTEMİYLE DAVA AÇMISTIR.
Askeri Yüksek Idare Mahkemesi Birinci Dairesinin kararın düzeltilmesi istemine konu kararı ile; davacının 03/08/2001-19/04/2002 tarihleri arasında tutuklu kaldıgı ve ceza yargılamasının devam ettiği süreçte rütbe terfii ve derece kademe ilerlemesi isleminin 926 sayılı Kanun'un 65/e maddesi uyarınca gerçeklestirilmedigi, 926 sayılı Kanun'un 65/e maddesinin yoruma yer bırakmayacak sekilde açık oldugu, davacı hakkında sürdürülen ceza yargılamasının sonuçlanıp, beraat kararının kesinleşmesi üzerine, davacının 22/11/2011 tarihinden geçerli olarak Uzm.J.I.Kad.Çvs. rütbesine yükseltilerek nasıptarihinin 30/08/2001 tarihe götürüldügü,
davacının takip eden rütbelere terfii için 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu'nun 10,11,12 ve 13. maddelerinde belirtilen sartları yerine getirmesi gerektigi, SİCİL VE RÜTBE BEKLEME SARTLARINA SAHİP OLMAYAN DAVACININ EMSALLERİNE UYGUN OLARAK TERFİİ ETTİRİLMESİ VE DERECE-KADEME İLERLEMESİ YAPMASININ HUKUKEN MÜMKÜN OLMADIGI, DOLAYISIYLA RÜTBE, DERECE VE KADEME İLERLEMESİ İSLEMİ YAPILMAMASINDA HUKUKA AYKIRI BİR YÖN BULUNMADIGI GEREKÇESİYLE DAVANIN REDDİNE KARAR VERİLMİSTİR.
KARAR DÜZELTME TALEBINDE BULUNANIN IDDIALARI:
Davacı tarafından, hakkında yürütülen ceza yargılaması sonucunda beraatine karar verildigi, beraat kararının kesinlestigi 22/11/2011 tarihinden geçerli olarak Uzm.J.I.Kad.Çvs. rütbesine yükseltildigi, BU TARİHE KADAR HERHANGİ BİR RÜTBE, DERECE VE KADEME İLERLEMESİ OLMADAN 11 YIL BOYUNCA UZMAN JANDARMA ÇAVUS RÜTBESİYLE GÖREV YAPTIGI, 2 YILDA BİR RÜTBE ALACAK OLMASI NEDENİYLE EMSALLERİNİN RÜTBESİNE 2031 YILINDA ULASABİLECEGİ, BU DURUMUN ESİTLİK VE HUKUK DEVLETİ İLKESİNE AYKIRI OLDUGU ileri sürülerek …Yüksek Idare Mahkemesi …Dairesince verilen kararın düzeltilmesi istenilmektedir.
KARSI TARAFIN CEVABI: Düzeltilmesi istenen kararın hukuka ve usul hükümlerine uygun oldugu, bu nedenle istemin reddi gerektigi yolundadır.
DANISTAY TETKIK HAKIMI : …DÜSÜNCESI: Davacının karar düzeltme isteminin kabulü ile Askeri Yüksek Idare Mahkemesi
kararının bozulması gerektigi düsünülmektedir.
TÜRK MILLETI ADINA
Hüküm veren Danıstay Ikinci Dairesince, askeri yargının kapatılması üzerine …Idare Mahkemesinin E:…sayılı esasına kaydedilerek Danıstay Onbirinci Dairesine; Danıstay Onbirinci Dairesinin Danıstay Baskanlık Kurulunun 13/09/2018 günlü, 2018/31 sayılı kararıyla kapatılması üzerine Danıstay Onikinci Dairesine; Danıstay Onikinci Dairesinin 24/02/2022 günlü, E:2018/3081, K:2022/693 sayılı gönderme kararı ile Dairemize iletilen dosyada, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra geregi görüsüldü: 11/02/2017 günlü, 29976 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 6771 sayılı T.C. Anayasasında Degisiklik Yapılmasına Dair Kanun'la Anayasa'ya eklenen Geçici 21. maddenin (E) bendinde, askeri yargının kaldırıldıgı ve Askeri Yüksek Idare Mahkemesinde görülmekte olan dosyalardan kanun yolu incelemesi asamasında olanların Danıstaya, diger dosyaların ise görevli ve yetkili idari yargı mercilerine bu kanunun yürürlüge girdigi tarihten itibaren 4 ay içinde gönderilecegi düzenlemesine yer verilmistir.
25/08/2017 günlü, 30165 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüge giren 694 sayılı Olaganüstü Hal Kapsamında Alınan Tedbirlere Iliskin Kanun Hükmünde Kararname'nin 203. maddesinde, 1602 sayılı Askeri Yüksek Idare Mahkemesi Kanunu'nun yürürlükten kaldırıldıgı, 36. maddesiyle eklenen 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun Geçici 45. maddesinde ise, Askeri Yüksek Idare Mahkemesinde kanun yolu incelemesi asamasında olanların Danıstaya, digerlerinin Ankara Idare Mahkemelerine herhangi bir karara gerek kalmaksızın gönderilecegi düzenlenmistir.
Anılan düzenlemeler degerlendirildiginde, askeri yargının kaldırıldıgı, 1602 sayılı Askeri Yüksek Idare Mahkemesi Kanunu'nun mülga oldugu, Askeri Yüksek Idare Mahkemesinde kanun yolu incelemesi asamasında olan dava dosyalarının Danıstaya gönderilecegi anlasılmakla; dava dosyalarının devrini müteakip usul kurallarının derhal uygulanırlıgı ilkesi geregince uyusmazlıgın çözümünde 2577 sayılı Idari Yargılama Usulü Kanunu hükümlerinin uygulanması gerekmektedir. Kararın düzeltilmesi dilekçesinde ileri sürülen nedenler, 2577 sayılı Kanun'un Geçici 8. Maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen 3622 sayılı Kanun ile degisik 54. maddesi hükmüne uygun bulundugundan, davacının karar düzeltme isteminin kabulü ile …Yüksek Idare Mahkemesi …Dairesinin …günlü, GENSEK NO:…, E:…, K:…sayılı kararı kaldırılarak uyusmazlık yeniden incelendi:
INCELEME VE GEREKÇE :
MADDI OLAY :
Davacı Uzman Jandarma Çavus olarak görev yapmakta iken, Jandarma Genel Komutanlıgının
…günlü, …sayılı onayına istinaden 30/08/2001 tarihinden geçerli olmak üzere Uzman Jandarma I. Kademeli Çavusluga yükseltilmistir.
Çorum Il Jandarma Komutanlıgı emrinde görev yaptıgı sırada Yasal sınırı asarak görev sırasında kasten adam öldürmek suçu nedeniyle 03/08/2001 tarihinde tutuklanmıstır.
Jandarma Genel Komutanlıgının …günlü, …sayılı onayıyla davacının tutuklanması sebebiyle Uzman Jandarma I. Kademeli Çavusluga yapılan terfisi iptal edilmistir.
Davacı 19/04/2002 tarihinde tutuksuz yargılanmak üzere tahliye edilmis ve görevine yeniden
baslamıstır. Davacı hakkında Yasal sınırı asarak görev sırasında kasten adam öldürmek suçundan yapılan yargılama neticesinde verilen beraat kararı, Yargıtay …Ceza Dairesinin …günlü, E:…, K:…sayılı kararıyla onanarak kesinlesmistir.
Jandarma Genel Komutanlıgının …günlü, …sayılı onayıyla davacı hakkında verilen beraat kararının 22/11/2011 tarihinde kesinlesmesi nedeniyle bu tarihten geçerli olarak davacının Uzman Jandarma I. Kademeli Çavusluga yükseltilmesine ve yükselmeye esas nasıp tarihinin 30/08/2011 olarak belirlenmesine karar verilmistir.
DAVACI 25/11/2014 TARİHİNDE JANDARMA GENEL KOMUTANLIGINA YAPTIGI BASVURUSUYLA HAKKINDA YAPILAN YARGILAMA NETİCESİNDE VERİLEN BERAAT KARARI KESİNLESTİGİ HALDE EMSALLERİNİN BULUNDUGU RÜTBEYE TERFİ EDEMEDİGİNİ BELİRTEREK RÜTBE, DERECE VE KADEMESİNİN EMSALLERİNE GÖRE BELİRLENMESİNİ İSTEMİSTİR.
Jandarma Genel Komutanlıgının 03/02/2015 günlü islemiyle davacının 2001-2011 yılları arasında yükselme sırasında olmasına ragmen 04/08/2001-19/04/2001 tarihleri arasında tutuklu olması ve yargılamasının devam etmesi nedeniyle 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu'nun atıfta bulunduğu 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun 65/e ve Uzman Jandarma Atama ve Sicil Yönetmeligi'nin 66. maddesi geregince hakkında yükselme islemi yapılamadıgı ve 30/08/2001 tarihinden geçerli olan ve tutuklulugunun baslangıç tarihinden önce yapılmıs olan terfi onayının iptal edildigi, söz konusu islemlerin yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre yapıldıgı belirtilmistir. Bunun üzerine davacı bakılan davayı açmıstır.
ILGILI MEVZUAT:
Dava tarihi itibarıyla 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu'nun Bekleme Süreleri baslıklı 11.
maddesinde, Her rütbede normal bekleme süresi 3, en fazla bekleme süresi ise sıhhi izin süreleri hariç 4 yıl olup, terfiler her yıl 30 Agustos tarihinde yapılır.; Nasıp, Terfi baslıklı 12. maddesinde, Uzman jandarma çavusluga nasıp Jandarma Genel Komutanının,
terfiler ise Jandarma Genel Komutanlıgı Kurmay Baskanının onayı ile yapılır.
...;
Sicil Islemleri baslıklı 13. maddesinde, Uzman Jandarmalar hakkında her yıl yönetmelikte belirtilen esaslar dahilinde askeri ve mülki olmak üzere iki çesit sicil belgesi düzenlenir.
Sinerji Mevzuat ve Içtihat Programı Sayfa 3 /6 Askerî ve mülki sicil belgelerinin yıllık sicil notu ortalaması sicil tam notunun % 60 ve yukarısı olan uzman jandarmalara kademe ilerlemesi yaptırılır. Kademe ilerlemesi sartları 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununa göre yapılır. Mülki görevi bulunmayan jandarma birliklerinde görev
yapanlar için sadece askerî sicil belgesi düzenlenir. Ancak, kademe ilerlemesi yapacak uzman
jandarmalardan görev esnasında yaralanmaları sebebiyle uzun süreli tedaviye tabi tutulanlardan o yıla ait sicil notu olmayanların kademe ilerlemeleri, sicil notu sartı aranmadan sicil notu ortalamasına göre yapılır.
Rütbe bekleme süresi içinde asgari iki yıllık sicili bulunan ve bu sicillerin ortalaması sicil tam notunun % 60 ve daha yukarısı olanlar, bir üst rütbeye terfi ettirilirler. Ancak, yükselme sırasına girmis bulunan uzman jandarmalardan görev esnasında yaralanmaları nedeniyle uzun süreli tedaviye tabi tutulanların rütbe terfi islemleri, sicil notu ortalamasına göre yapılır.
...;
Açıga Çıkarılan, Tutuklanan veya Firar ve Izin Tecavüzünde Bulunan, Cezası Infaz Edilmekte Olan Uzman Jandarmalar Hakkında Yapılacak Islem baslıklı 17. maddesinde, Açıga çıkarılan, tutuklanan veya firar ve izin tecavüzünde bulunan, cezası infaz edilmekte olan uzman jandarmalar hakkında 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 65 inci maddesi hükümlerine göre islem yapılır.
...;
926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun Açıga çıkarılan, tutuklanan veya firar ve izin tecavüzünde bulunan, cezası infaz edilmekte olan subaylar hakkında yapılacak islem baslıklı 65. maddesinde, Açıga alınan veya tutuklanan subay ve askerî memurlar hakkında asagıdaki esaslara göre islem yapılır:
...
e) Terfi sırasına girenlerden;
1. Açıkta bulunanların,
2. Türk Silahlı Kuvvetlerinden iliskilerinin kesilmesini gerektirmeyecek sekilde hürriyeti baglayıcı bir cezaya mahkum olmaları nedeniyle veya (c) bendinin (2) numaralı alt bendine göre açıkları kaldırılmış olup da henüz hükümleri kesinlesmemis olanların,
3. Tutuklu bulunan ya da tahliye edilmekle beraber kovusturma veya durusması devam eden veya hakkında verilen hüküm henüz kesinlesmemis bulunanların,
4. Kısa süreli kaçma ve izin süresini geçirme hariç, firar veya izin tecavüzünde bulunmus olanlar ile firar veya izin tecavüzüne devam edenlerin,
Terfileri ve kademe ilerlemeleri yapılmaz.;
Terfi zamanı baslıklı 33. maddesinin 2. fıkrasında, Kıdem alanlar, kazaî veya idarî kararlarla nasıpları lehe düzeltilenler ile açıga alınmaları, tutuklanmaları, kısa süreli kaçma ve izin süresini geçirme hariç firar veya izin tecavüzünde bulunmaları nedeniyle terfi edemeyen ve rütbe kıdemliliği onanmayanlardan, haklarında kovusturmaya yer olmadıgına, muhakemenin men'ine, kamu davasının düsmesine yahut ortadan kaldırılmasına, beraatine, kısa hapis cezasına veya verilen cezanın teciline, tedbire veya para cezasına çevrilmesine karar verilenler hakkında, emsalleri terfi etmis veya rütbe kıdemliligi onanmıs olmak sartıyla, yukarıdaki fıkra hükmü uygulanmaz. Ancak, bu durumda olanların rütbe terfi ve rütbe kıdemlilikleri, hükmün kesinlesme tarihinden geçerli olarak yapılıp emsalleri tarihine götürülür. Bu sekilde yapılan terfi ve rütbe kıdemliliklerinde maas farkı ödenmez. hükmüne
yer verilmistir.
HUKUKI DEGERLENDIRME:
3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu'nun yollamada bulundugu 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun 65. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin (3) numaralı alt bendi uyarınca tutuklu bulunan ya da tahliye edilmekle beraber kovusturma veya durusması devam eden veya hakkında verilen hüküm henüz kesinlesmemis bulunan uzman jandarmaların terfileri ve kademe ilerlemelerinin yapılmayacagı kurala baglanmıstır.
Diger taraftan 926 sayılı Kanun'un 33. maddesinin 2. fıkrasında yer alan hüküm uyarınca haklarında beraat kararı verilenlerin rütbe terfi ve rütbe kıdemliliklerinin hükmün kesinlesme tarihinden geçerli olarak yapılıp emsalleri tarihine götürülecegi açıktır.
Dava dosyası incelendiginde, davacının Uzman Jandarma Çavus olarak görev yapmakta iken,
Jandarma Genel Komutanlıgının … günlü, …sayılı onayına istinaden 30/08/2001 tarihinden geçerli olmak üzere Uzman Jandarma I. Kademeli Çavusluga yükseltildigi, fakat Yasal sınırı asarak görev sırasında kasten adam öldürmek suçu nedeniyle 03/08/2001 tarihinde tutuklanması üzerine Jandarma Genel Komutanlıgının …günlü, …sayılı onayıyla Uzman Jandarma I. Kademeli Çavusluga yapılan terfisinin iptal edildigi, 19/04/2002 tarihinde tahliye edilmesi üzerine görevine devam ettigi, hakkında verilen beraat kararının kesinlestigi 22/11/2011 tarihine kadar Uzman Jandarma Çavus rütbesinde görev yaptıgı, beraat kararının kesinlestigi tarihten geçerli olarak Uzman Jandarma I. Kademeli Çavusluga yükseltildigi ve yükselmeye esas nasıp tarihinin 30/08/2011 olarak belirlendiği görülmektedir.
Davacı hakkında verilen beraat kararının kesinlestigi tarihe kadar davacı fiilen görevine devam etmiş olsa dahi rütbe terfiinin yapılmaması yukarıda aktarılan 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun 65. maddesinin 1. fıkrasının (e) bendinin (3) numaralı alt bendinde yer alan hükmün geregidir. Bununla birlikte davacı hakkında verilen beraat kararının kesinlestigi tarihten itibaren geçerli olarak rütbe terfiinin ve rütbe kıdemliliginin yapılması ve emsalleri tarihine götürülmesi de aynı Kanun'un 33. maddesinin 2. fıkrasında açıkça düzenlenmistir. Bakılan uyusmazlıkta davacı hakkında verilen beraat kararının kesinlestigi 22/11/2011 tarihinden geçerli olarak davacının bu tarihe kadar görev yaptıgı Uzman Jandarma Çavus rütbesinden Uzman Jandarma I. Kademeli Çavusluga yükseltildigi, fakat davacının rütbe, derece ve kademesi itibarıyla emsallerinin gerisinde kaldıgı görülmekte olup, davacının emsallerine göre rütbe terfiinin yapılarak derece ve kademesinin buna göre düzeltilmemesine iliskin islemin yukarıda aktarılan Kanun hükümlerine aykırı oldugu sonucuna varılmıstır. AYRICA BU DURUM DAVACI HAKKINDA VERİLEN VE KESİNLESEN BERAAT KARARININ DA ANLAM VE SONUÇLARININ ORTADAN KALKMASINA YOL AÇACAK NİTELİKTE OLUP, DAVACININ, HAKKINDA YÜRÜTÜLEN YARGILAMA BOYUNCA AYNI RÜTBEDE GÖREV YAPMASI VE BERAAT KARARI KESİNLESTİGİ HALDE SADECE BİR ÜST RÜTBEYE TERFİİNİN YAPILARAK DERECE VE KADEMESİNİN BUNA GÖRE DÜZENLENMESİ HAKKANİYETE DE AYKIRILIK TESKİL EDECEKTİR.
BU İTİBARLA DAVANIN REDDİ YOLUNDAKİ …YÜKSEK IDARE MAHKEMESİ …DAİRESİ KARARINDA HUKUKİ İSABET GÖRÜLMEMİSTİR.
Diger taraftan, 2577 sayılı Kanun'un 33. maddesinin 3. fıkrasında yer alan, Kamu görevlilerinin görevle iliskisinin kesilmesi sonucunu dogurmayan disiplin cezaları ile ilerleme, yükselme, sicil, intibak ve diger özlük ve parasal hakları ve mahalli idarelerin organları ile bu organların üyelerinin geçici bir tedbir olarak görevden uzaklastırılmalarıyla ilgili davalarda yetkili mahkeme ilgilinin görevli bulundugu yer idare mahkemesidir. hükmü uyarınca, uyusmazlıgın görüm ve çözümünde, davanın açıldıgı tarih itibarıyla ilgilinin görev yaptıgı yer olan Çanakkale ilinin idari yargı çevresi bakımından baglı oldugu Çanakkale Idare Mahkemesi yetkili bulundugundan, dava dosyasının Çanakkale Idare Mahkemesine gönderilmesi gerekmektedir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVACININ KARAR DÜZELTME ISTEMININ KABULÜNE,
2. …Yüksek Idare Mahkemesi …Dairesince verilen …günlü, GENSEK NO:…, E:…, K:…sayılı kararın, 2577 sayılı Idari Yargılama Usulü Kanunu'nun temyize konu kararın verildigi tarih itibarıyla yürürlükte olan haliyle 49. maddesinin 1/b fıkrası uyarınca BOZULMASINA,
3. 2577 sayılı Yasa'nın 49. maddesinin 3622 sayılı Yasa'yla degisik 3. fıkrası geregince ve yukarıda belirtilen hususlar da gözetilerek yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın uyusmazlıgı çözümlemeye yetkili ve görevli olan …Idare Mahkemesine gönderilmesine, kararın Çanakkale Idare Mahkemesine bildirilmesine, 27/04/2023 tarihinde oybirligiyle karar verildi.
